چهار گام مؤثر برای تندخوان شدن

چهار گام مؤثر برای تندخوان شدن

در این مقاله در مورد چهار گام مؤثر برای تندخوان شدن صحبت می‌کنیم. مواردی که به شدت برای افزایش سرعت مطالعه به ما کمک می‌کند.

در مقاله هشت اشتباه رایج هنگام مطالعه به عادات اشتباه در هنگام مطالعه پرداختیم. در این مقاله بعد از آشنایی با آن عادات نادرست، قصد داریم سرعت مطالعه خود را افزایش دهیم.

روش‌های متفاوتی برای مطالعه مؤثر وجود دارد. بعضی از این روش‌ها به شدت برای افزایش سرعت مطالعه نیز مفید هستند. در اینجا با چهار اقدام عالی برای افزایش سرعت مطالعه آشنا می‌شویم.

سرعت مطالعه

آشنایی با این تعریف برای افزایش سرعت مطالعه بسیار مهم است.

سرعت مطالعه یعنی تعداد کلماتی که در یک دقیقه می‌تونیم مطالعه کنیم. البته با درک مطلب مناسب. احتمالاً الان می‌پرسید، خب درک مطلب مناسب یعنی چقدر؟

سؤال بسیار بجایی است. در تعریفی که تندخوان‌ها برای این عنوان دارند، درک مطلب بالای ۸۰ درصد را به عنوان درک مطلب مناسب بیان می‌کنند.

در اینجا سرعت مطالعه برخی از افراد تندخوان و قهرمانان این رشته را می‌بینید.

سرعت مطالعه در جهان
سرعت مطالعه در جهان

سرعت مطالعه ما ایرانی‌ها

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، سرعت مطالعه ما ایرانی‌ها بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه است. این میزان در آمریکا بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کلمه و در بین مردم ژاپن بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه است.

تونی بوزان
تونی بوزان مرد تندخوانی و حافظه جهان

آقای تونی بوزان (خداوند ایشان رو به پاس زحمات بسیار زیادشون برای افزایش میزان مطالعه مردم جهان رحمت کنه) از اولین معلمین تندخوانی دنیا هستند. خدمات زیادی هم به همه مردم جهان در این زمینه انجام دادند. ایشان رسم الخط‌های مختلف را در میزان سرعت مطالعه بسیار مؤثر می‌دانند.

در زیر نموداری برای سرعت مطالعه و میزان درک مطلب مناسب را مشاهده می‌فرمایید.

سرعت مطالعه در کشورهای مختلف
سرعت مطالعه در کشورهای مختلف

حالا که با این موارد مقدماتی آشنا شدیم، وقتشه بریم سراغ اصل ماجرا. برای تندخوان شدن بایستی این چهار قدم رو رعایت کنیم. البته همه ماجرا به همین موارد تنها بر نمیگرده. این موارد چهار قدم اصلی هستند.

گام اول: مکث ممنوع

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که هنگام مطالعه، مکث کنید و مطلبی رو با دقت بیشتری بخونید. یا اینکه با یک مکث بخواهیم مطلبی رو حفظ کنیم. البته به این عنوان به چشم یک اشتباه مطالعه هم میشه نگاه کرد.

این مورد علاوه بر اینکه از عادات اشتباه مطالعه هست، به شدت روی سرعت مطالعه ما هم تأثیر منفی داره. با هر بار ایستادن و مکث کردن هنگام مطالعه، به شدت باعث کم شدن سرعت خوندن و فاصله گرفتن از تندخوانی می‌شیم.

یادگیری هر مهارتی اولش سخته. اما با تمرین و سماجت در انجام اون کار می‌تونیم به نتیجه مطلوب خودمون برسیم. پس لطفاً از این به بعد موقعی که در حال مطالعه هستیم، مکث نکنیم.

اگر قرار هست نکته‌ای رو حفظ کنیم، اول باید متن رو بخونیم و بعد برگردیم و اونچه رو می‌خواهیم، حفظ کنیم تا برای بلند مدت در حافظه ما باقی بماند.

آرتور گیتس که از دانشمندان گذشته هست، در این باره میگه:

اگر ۲۰% زمان خود را به خواندن اختصاص داده و ۸۰% یادآوری و مرور انجام دهیم، این کار در یادگیری دو برابر مؤثرتر است از زمانیکه تمام وقت را به مطالعه اختصاص دهیم.

آرتور گیتس و مطالعه
آرتور گیتس و مطالعه

همین جمله اهمیت مرور رو نشون میده. حفظیات رو هم باید بزاریم برای زمان مرور.

گام دوم: برگشت به عقب ممنوع!

یکی دیگه از اون اشتباهات مهلک در تندخوانی، برگشتن به عقب هست. یعنی زمانی که مطلبی رو متوجه نمی‌شیم، برای درک بهتر به عقب بر می‌گردیم. با اینکار انتظار داریم مطالب رو بهتر بخاطر بسپاریم. اما در واقع همانطور که عنوان شد، ابتدا بایستی کل متن رو مطالعه کنیم. اگر بعد از مطالعه احساس کردیم جایی رو متوجه نشدیم، در مرور به اونها بپردازیم.

گام سوم: بلندخوانی یا ذهن خوانی ممنوع

خیلی از مردم درگیر ذهن خوانی یا بلند خوانی هستند. یعنی زمانی که مطالعه می‌کنند، زمزمه هم چاشنی مطالعشون میشه. یا اینکه در حال بازخوانی ذهنی هستند و لغات رو در ذهن خودشون می‌خونند.

این موارد که متأسفانه از عادات بد و اشتباه در هنگام مطالعه هست، به شدت باعث کند خوانی میشه. حتی یکی از عوامل خستگی در هنگام مطالعه هست.

به طور مثال، سعی کنید متن زیر رو بلند خوانی یا ذهن خوانی کنید:

امزور برای گرتفن یک کتاب به کتاخبانه داشنگاه رفتم. اما متأسافنه با برخورد بد یکی از پرسلن اونجا روبرو شدم. همین باعث شد که دیگه کتاب رو ازوشن نگریم.

این متن کلی جابجایی حروف داشت. اگه بخواهیم این متن رو بلندخوانی یا ذهن خوانی بکنیم، می‌بینیم که به شدت کار سختی است. سرعت مطالعه رو پایین میاره و حتی باعث میشه از خوندن دلزده بشیم.

اما حالا دوباره برگردیم و همین متن رو فقط با چشم بخونیم. متوجه می‌شیم که در کمال تعجب به راحتی می‌تونیم این متن رو مطالعه کنیم.

گام چهارم: تقویت عضلات چشم

اما آخرین گام برای این که بتونیم یک تندخوان باشیم، تقویت عضلات چشم هست. برای این منظور تمرینات زیادی وجود داره که اینجا به بعضی از این تمرینات می‌پردازیم.

شاید شما هم تا حالا لااقل دقایقی ورزش کرده باشید. البته امیدوارم که همیشه ورزش رو در اولویت کارهامون قرار بدیم. قبل از شروع ورزش، مثلاً فوتبال بازی کردن، بایستی چند دقیقه بدنمون رو گرم کنیم. نرم دووی می‌کنیم و مقداری حرکات کششی انجام میدیم. با اینکار برای ورزش سنگین‌تر آماده می‌شیم.

موقع مطالعه هم همین شکلی باید رفتار کنیم. چشم عضلاتی داره که وقتی می‌خواهیم مطالعه کنیم بایستی اونها رو گرم کنیم. به مرور زمان این عضلات قوی‌تر میشن و کمتر خسته خواهند شد. در نتیجه مدت زمان طولانی تری می‌تونیم مطالعه کنیم.

اما بریم سراغ تمرینات:

تمرین اول: خط بری با انگشت

زمانی که در حال مطالعه هستیم، با انگشت اشاره شروع به خط بری کنیم. یا به وسیله یک نشانگر شروع به خط بردن کلمات کنیم.

اینکار باعث میشه تا هنگام مطالعه، هم تمرکز بیشتری داشته باشیم و هم اینکه عضلات چشم به مرور قوی‌تر بشن. در نتیجه کم کم سرعت مطالعه ما بیشتر خواهد شد.

تمرین دوم: علامت فراتر از من

تا حالا به علامت فراتر از من دقت کردین؟

ممنونم از شما که اینقدر ریز بین هستین. علامت فراتر از من شبیه به علامت بینهایت در ریاضی هست. همین علامت رو با انگشت سبابه در هوا بکشید و با چشم انگشت خودتون رو تعقیب کنید. هر چه می‌تونید علامت رو بزرگتر رسم کنید.

با اینکار عضلات چشم قوی‌تر میشن و دید افقی و عمودی هم بیشتر میشه. در نتیجه موقع مطالعه تعداد کلمات بیشتری رو می‌تونیم ببنیم و سرعت مطالعمون افزایش پیدا میکنه.

تمرین سوم: ستاره

روی یک کاغذ آ۳ یا آ۴ یک ستاره رسم کنید. ازون ستاره ۵ گوشه‌ها که توی مدرسه می‌کشیدیم. حالا از یکی از گوشه‌ها شروع می‌کنیم و با چشم رئوس ستاره رو بهم وصل می‌کنیم.

تمرین ستاره برای تقویت عضلات چشم
تمرین ستاره برای تقویت عضلات چشم

البته یک نکته‌ای رو باید بهش دقت کنیم. این تمرینات برای تقویت عضلات چشم هستن نه برای تقویت عضلات گردن😊. پس موقع انجام این تمرینات گردن و سرمون باید ثابت باشه و فقط چشم‌هامون شروع به حرکت کردن می‌کنند.

از اینکه این مقاله رو خوندید و برام نظرتون رو میذارید از شما متشکرم.

فراتر از من باشید.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *