چهار ویژگی مهم یک آموزش

چهار ویژگی مهم یک آموزش

قصد داریم در اینجا چهار ویژگی مهم یک آموزش و مدرس رو که برای ما مفید و مهم خواهد بود رو بررسی کنیم.

در این مقاله قرار هست درمورد اهمیت آموزش با هم صحبت کنیم. آموزشی که با توجه به شرایط موجود در این روزهای ایران و جهان هر لحظه بر اهمیت اون افزوده میشه.


۱- دستاورد آموزش

اولین و مهمترین چیزی که در یک آموزش باید در نظر گرفت، خروجی و دستاورد آموزشی هست که داریم اون رو تهیه می‌کنیم. یعنی علاوه بر اینکه ما یکسری مطالب آموزشی رو یاد می‌گیریم، بایستی مهارت استفاده از اون آموزش رو هم بیاموزیم. در واقع بتونیم اون آموزش رو عملیاتی کنیم.


در همین باره یه جمله بسیار ارزشمند وجود داره:

دانستن با توانستن برابر نیست!

این به این معناست که خیلی اوقات فکر میکنیم اگر چیزی رو بلد باشیم، میتونیم انجامش بدیم. مثل کسی که میدونه برای رانندگی باید اول ماشین رو روشن کنه، بعدش بزنه دنده یک، آروم کلاچ رو رها کنه تا ماشین راه بیفته. اما زمانیکه برای اولین بار پشت ماشین میشینه، تازه متوجه میشه به این راحتیا نیست.

این مورد برای خیلی از کسایی که در زمینه کسب و کار هم در حال آموزش دادن هستن صدق میکنه. یعنی فکر میکنن اگر چهارتا کتاب خونده بشه یا چندتا آموزش رو ببینن میتونن برای هر کار و کاسبی نسخه بپیچن و اون رو از ورطه نابودی نجات بدن! در حالیکه در واقع با اینکار احتمالاً نسخه اون کار و کاسبی رو کلاً میپیچن!

چیزی که خودم هم دورو برم بارها دیدم و باعث این شده که اون کار و کاسبی کلاً به ورطه نابودی بره!

پس یک آموزش خوب برای انتخاب شدن توسط ما بعنوان یادگیرنده، باید خروجی خوبی هم در بر داشته باشه.

با دیدن نتایج شرکت کنندگان قبلی، دستاوردهایی که اونها داشتند و میزان رضایت اونها می‌تونیم برای بهره مندی ازین آموزش اقدام کنیم و تا حد زیادی از ثمر بخش بودن اون اطمینان حاصل کنیم.


۲- آموزش دهنده

یکی دیگه از مواردی که باید برای مدرس و آموزش در نظر بگیریم، آموزش دهنده هست. یعنی شخصی که میخواد به ما آموزشی ارائه کنه در اون زمینه متخصص باشه.

اما چطور میشه به تخصص یه مدرس پی برد؟

بازهم یکی از روشها دیدن نتایج شرکت کنندگان قبلی اون آموزش هست. اینکه چه دستاوردی داشتن و با استفاده از اون آموزش به چه نتیجه ای رسیدن.

یه نمونه بسیار عینی برای این مورد اقای ژان بقوسیان در سایت مدیر سبز هستند. همواره از آموزش‌های ایشان به عنوان یکی از بهترین آموزشهای ایران یاد میشه.

یک نمونه دیگه هم میشه به محمدرضا شعبانعلی و سایت متمم اشاره کرد. گاهی لابلای صفحات بیشمار این سایت گم میشی و کلی مطالب جدید و خواندنی دستگیرت میشه.

 با اطمینان میشه گفت این دو سایت، مرجع آموزش بیشتر اساتید ایران هست؛ کسانی که مدرس هستند و شغل آن‌ها آموزش مفاهیم بنیادی به افراد برای توسعه مهارت‌‎های فردی و داشتن زندگی بهتر است.

روش دیگر برای این مورد استفاده از آموزشهای قبلی این مدرس هست. معمولا در فضای کنونی آن دسته از مدرسانی که مشغول به فعالیت هستند، به راحتی کلی محتوا، مقالات و دوره های رایگان در وبسایت شخصی خود و یا در فضای گسترده وب قرار میدن. با استفاده از همین محتوا میتونیم به قدرت تدریس این مدرس پی ببریم.

یک روش دیگه پرسیدن از سایر دانش آموختگان این آموزشهاست. با استفاده از نظر و تجربیات این افراد میتوان به میزان درستی از قدرت و تأثیرگذاری این آموزش پی برد.

شاید شما هم شنیده باشین که میگن:

طرف کنار گود نشسته و میگه لنگش کن!

در واقع خیلی اوقات یک نفر در مورد یک بحث نکاتی رو میاموزه و شروع به آموزش اون به دیگران میکنه. این اشکالی نداره. البته به یه شرط!

به این شرط که برای همه افراد یک نسخه واحد و یکدست ارائه نشه. احتمالاً میدونید که افراد مختلف، در مواجه با زندگی و احوالات مختلف، تصمیمات و رویکردهای مختلفی رو از خودشون نشون میدن. این رویکردها و تصمیمات نشون دهنده شخصیت اون افراد هست و میتونه در شکل گیری آینده اون افراد تأثیرگذار باشه.


۳- تناسب آموزش

مورد سوم این فهرست، تناسب آموزش با نیاز ما هست. اگر میخواهیم در مورد پرورش زنبور عسل تحقیق کنیم و آموزشهای لازم رو ببینم، قطعاً به دنبال آموزشی در مورد پرورش قارچ نخواهیم گشت.

برای اینکه به درستی آموزش خود رو انتخاب کنیم باید اولویت سنجی کنیم. یعنی باید بدونیم الان نیاز ما برای دستیابی به این آموزش چقدر است.

برای آگاهی از این نیاز پیشنهاد میکنیم مقاله اهرم رنج و لذت را مطالعه کنید.

گاهی شروع به دیدن یک آموزش میکنیم. در میانه راه اون آموزش رو رها میکنیم. شاید برای شما هم این حادثه اتفاق افتاده باشه. دلیل این موضوع میتونه در اولویت بندی ما برای انجام کارهامون باشه. یعنی شاید دیدن و اجرای اون آموزش اینقدر برای ما جذاب نیست که اون رو در اولویت اول قرار بدیم.

به همین خاطر گاهی بعد از دیدن برخی از آموزش‌ها، اون‌ها رو وسط راه رها می‌کنیم و به دنبال کارهای روتین دیگه میریم.

برای اینکه بتونیم یک آموزش رو به اتمام برسونیم و از مطالب اون استفاده کنیم، پیشنهاد میکنم برای خودمون تقویم آموزشی ایجاد کنیم. به این معنی در روزهای خاص برای یادگیری خودمون زمانی رو در نظر بگیریم.

اگر در کنار این مطلب از سیستم تنبیه و پاداش هم استفاده کنیم میتونیم کلی اتفاقات جالب در زندگی خودمون رقم بزنیم و هر روز فراتر از من باشیم.


۴- محیط آموزش

آخرین موردی که در اینجا به آن میپردازیم محیط آموزش است.

بدن انسان برای نشستن طراحی نشده است. به همین منظور نشستن مداوم بیشتر از ۹۰ دقیقه، باعث خستگی بسیار زیاد بدن و کاهش شدید یادگیری خواهد شد.

توی یه کلاس و محیط آموزشی، باید مدرس با استفاده از بازی ها و فعالیتهای انفرادی و گروهی بر این مشکل غلبه کنه. این باز هم به مهارت آموزشی اون مدرس برمیگرده و البته به فضایی که در اون داره آموزش شکل میگیره.

اگر قراره به صورت مجازی آموزش ببینیم، پیشنهاد میکنم حتماً هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یه استراحت کوتاه داشته باشیم و بعد از ۹۰ دقیقه یه استراحت بلند مدت حداقل ۱۵ دقیقه‌ای انجام دهیم.

ویژگی دیگه هم در مورد محیط آموزش این هست که باید از نور و دمای مناسبی برخوردار باشه. در این صورت تمرکز ما موقع آموزش پرت نمیشه و میتونیم با انرژی و تمرکز کافی آموزش خودمون رو دنبال کنیم.

از اینکه برای خوندن این مقاله زمان ارزشمند خودتون رو به ما اختصاص دادید، از شما متشکرم و منتظر خوندن نظرات شما عزیزان در مورد این مقاله هستم.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *