چهار قسمت مهم سخنرانی

چهار قسمت مهم سخنرانی

اکوسیستم سخنرانی یا همان چهار قسمت مهم سخنرانی آن چیزی است که در اینجا به آن خواهیم پرداخت. این چهار قسمت به ترتیب عبارتند از مخاطب، سخنران، محتوا و محیط که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.


مخاطب

مخاطب یکی از مهمترین قسمت‌های یک سخنرانی هست. شاید بشه گفت مهمترین قسمت سخنرانی. چون تمام مراحل سخنرانی برای کسانی هست که در این سخنرانی شرکت کردند و در صورت عدم حضور مخاطب در سخنرانی خودِ سخنرانی کردن بی معنی خواهد بود.

برای اینکه بتونیم مخاطب رو برای ارائه یک سخنرانی خوب به صورت دقیق بشناسیم، باید از یک سری ویژگی‌ها اطلاع داشته باشیم. مثل میزان تحصیلات، علایق، انگیزه‌های مخاطب از شرکت در این سخنرانی و خیلی دیگر از مطالب دسترسی داشته باشیم که در اصطلاح به آن آواتار گفته می‌شود.


سخنران

دومین مورد در اکوسیستم سخنرانی خودِ شخص جناب سخنران می‌باشد. این که شخصی که به عنوان سخنران در حال صحبت کردنه تا چه میزان به مطالب ارائه شده مسلطه و چقدر برای موضوع مورد بحث اشتیاق و علاقه مندی داره.

درسته در اینجا در مورد سخنرانی صحبت می‌کنیم، اما این سخنرانی می‌تونه یه جمع دوستانه چند نفره هم باشه و نیاز به این نیست که حتماً یک سالن خیلی بزرگ یا عده بسیار زیادی از افراد در یکجا جمع باشند تا یک نفر به عنوان سخنران با آنها صحبت کنه.

سخنران علاوه بر تسلط به موضوع مورد سخنرانی باید حواسش به چیزهای دیگه‌ای هم باشه! مطالبی مثل پوشش، زبان بدن و تخصص سخنران در موضوعی که در موردش مشغول صحبت هست، در ارائه یک سخنرانی خوب بسیار تأثیر گذاره.

مثلاً فرض کنید یک سخنران در مورد روش­های ذخیره کردن پول یا هوش مالی داره صحبت می­کنه و زمانی که نگاه لباسش می‌کنیم یک لباس پاره و بسیار نامرتب بر تن داره. به احتمال بسیار زیاد کسانی که به این صحبت‌ها گوش می‌کنند، صحبت های شخص رو جدی نخواهند گرفت.

مانند داستانی که در کتاب باشگاه ۵ صبحی‌ها رابین شارما مقداری در موردش صحبت شده و از شخص ژنده پوش به عنوان بی خانمان یاد می‌کنه. در صورتی که با وجود لباس‌های بسیار نامرتب و داغون که شخص بی خانمان بر تن داره، در قسمتی از داستان متوجه می‌شیم که وی یک سرمایه‌دار و یک مربی رشد فردی است.


محتوا

سومین مورد مهم در اکوسیستم سخنرانی محتواست. فرض کنید در یک مهد کودک که تمام بچه ها در رده سنی ۳ تا ۶ سال قرار دارند، فردی شروع به سخنرانی کنه و در مورد مسائل سیاسی روز و اهمیت اقتصاد توی زندگی افراد صحبت کنه. به نظر من هرچقدر هم اون فرد سخنران قدرتمندی باشه نمی‌تونه با توجه به سن مخاطب محتوای درستی ارائه کنه.

محتوای مناسب با توجه به علایق و ویژگی‌های کسانیکه قرار هست براشون سخنرانی کنیم باید چیده بشه. میزان تخصصی بودن سخنرانی، راحت بودن بیان و متناسب با جایگاه و سن افراد باید متفاوت باشه.


محیط

آخرین قسمت مهم در اکوسیستم سخنرانی محیط سخنرانیه. شرایط فیزیکی، نور، دما، اندازه و جاگیری محیطی که سخنرانی درون برگزار میشه و المان­هایی که در کلاس‌های کارگاه محور باید رعایت بشه از عواملی هستند که در سخنرانی به عنوان محیط سخنرانی از آنها یاد می‌شه.

مثلا اگر سخنرانی قصد داره در سخنرانی خود از ابزار الکترونیکی مانند پاورپوینت استفاده کنه، به طور قطع به ویدئو پروژکتور و پرده دیتا و یا یک ال سی دی بزرگ نیازمنده.

حالا فرض کنید یک سخنران در یک سالن بزرگ ۲۰۰ نفره لپ تاپ خودش رو روی سن باز کنه و از آن به عنوان پرده دیتا که اطلاعات اسلایدها روی آن نمایش داده می‌شه استفاده کنه، مخاطبین این همایش چه حالی بهشون دست میده؟

تمیزی محیط، دمای محیط، نور محیط، میزان در دسترس بودن مکان سخنرانی و غیره پارامترهایی هستند که در محیط برای یک سخنرانی خوب باید در نظر گرفته بشه.


در همایشی که در سال ۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی گناباد در مورد سخنرانی برگزار کردیم، در مورد مطالب بسیار کاربردی و مهمی صحبت شد. این همایش با نام جادوی بیان برگزار شد که با کلیک روی لینک زیر می‌تونید گزارش مربوط به این همایش رو مطالعه کنید.

در همایش جادوی بیان چه گذشت؟

به زودی برای هر کدوم از چهار قسمت سیستم سخنرانی مقاله­ ای جداگانه در سایت فراتر از من ارائه خواهد شد.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشه و این موارد در حین سخنرانی خودتون رعایت کنید تا به نتایج شگفت انگیز بیشتر و بهتری برسید.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *