محتوای سخنرانی

محتوای سخنرانی

محتوای سخنرانی سومین بخش از چهار قسمت سخنرانیه. در مقاله‌های قبل در مورد چهار قسمت سخنرانی صحبت کردیم و در دو تا مقاله قبل در مورد هفت ویژگی سخنرانی حرفه‌ای و مخاطب شناسی صحبت شد. حالا بریم سراغ قسمت سوم، محتوای سخنرانی.

برای اینکه بتونی محتوای جذابی رو برای مخاطب ارائه کنی، باید مواردی رو در نظر بگیریم. در واقع سخنرانی ما باید شامل پیکربندی و ساختار مناسبی باشه.

برای اجرای این نکته باید نکاتی را رعایت کنیم. در زیر برخی از مهمترین نکاتی که برای تولید محتوا در یک سخنرانی حرفه­‌ای بهش نیاز داریم رو باهم دیگه بررسی می­‌کنیم.

اجازه بدید اینجا در مورد طراحی ساختار و محتوای سخنرانی با همدیگه صحبت کنیم.

البته برای این کار روش جدیدتری هم به نام مایندمپ یا همون نقشه ذهنی هست که اون رو در مقاله جداگانه‌ای برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

برای طراحی سخنرانی باید ایده اولیه، شناخت مخاطب، طراحی هدف و موضوع، مطالعه و یادگیری، بارش فکری، فیلترکردن ایده­‌ها، مایندمپ و تمرین رو در برنامه خودمون داشته باشیم.

زمانی که این اصول را رعایت کنیم می‌­تونیم محتوای بسیار جذابی رو برای مخاطب خودمون ارائه کنیم.


ایده اولیه

ایده اولیه در محتوای سخنرانی موضوعیه که در موردش می‌خواییم صحبت کنیم.

این موضوع باید سه تا شرط رو در بر داشته باشه:

اول این که توی موضوع مورد بحث خودمون از دانش بالایی برخوردار باشیم.

دوم اینکه بحث مورد علاقه ما باشه.

سوم برای مخاطب ما نیز جذاب باشه.

محتوای سخنرانی


شناخت مخاطب

شناخت مخاطب دومین قسمتیه که در مقاله قبلی به طور مفصل در موردش صحبت کردیم و برای اطلاعات بیشتر می­‌تونید به این مقاله رجوع کنید.


طراحی هدف و موضوع

قسمت سوم طراحی هدف و موضوع هست. در این قسمت از سخنرانی مشخص می‌کنیم هدفمون از سخنرانی کردن چیه؟

یعنی آیا برای کسب درآمد این سخنرانی رو انجام میدیم؟

برای دیده شدن هست؟

برای حل مشکلات دیگران هست؟

و سؤالاتی از این دست.


مطالعه و یادگیری

قسمت چهارم مطالعه و یادگیری هست. این قسمت مهم­ترین بخش از طراحی سخنرانیه. به طور متوسط برای یک سخنرانی یک ساعته نزدیک به ۲۰ ساعت نیاز به مطالعه داریم. یک ساعت باید شناخت مخاطب را انجام بدیم. حدود ۱۴ ساعت تمرین و اصلاح و برای بقیه موارد هم نزدیک ۲۵ ساعت مثل اسلاید سازی و ادامه ماجرا نیاز داریم.

برای مطالعه می‌­تونیم از کتاب‌های پرفروش در سایت‌­های مختلف مثل آمازون و نیویورک تایمز استفاده کنیم و هم می­‌تونیم از بخش سخنرانی­‌های تد به اطلاعات خیلی خوب و به­روزی دسترسی داشته باشیم.


بارش فکری

گام بعدی بارش فکریه. در بارش فکری ما بایستی تمام طراحی­‌های موضوع خودمون رو دسته بندی کنیم و با استفاده از این کار بهترین موارد مورد نیاز رو با حذف شاخه‌های اضافه برای سخنرانی در نظر بگیریم. به این ترتیب سخنرانی، مدتش و همینطور قسمت‌­های مهم سخنرانی برای ما مشخص میشه و می­‌تونیم در زمان کمتری نتایج بیشتری رو برای مخاطب ایجاد کنیم. با استفاده از این کار در سخنرانی کردن حرفه‌­ای­‌تر به نظر می­‌رسیم.


فیلتر کردن ایده‌ها

قسمت بعدی در محتوای سخنرانی فیلتر کردن ایده‌­هاست. یعنی بعد از بارش فکری که ایده­‌های بسیار متفاوتی رو برای عنوان و ساختار سخنرانی در نظر گرفتیم، می‌تونیم با استفاده از فیلتر کردن، بهترین ایده‌­ها و بهترین سخنرانی رو در نظر بگیریم و بر اساس اون سخنرانی خودمون رو طراحی کنیم و آماده باشیم برای یک اجرای بسیار عالی.


مایند مپ یا نقشه ذهنی

مایند مپ یکی از قسمت­‌های جالب سخنرانیه که توسط این موضوع می­‌تونیم سخنرانی خودمون رو به صورت سرفصل‌­های بسیار مهم در یک اسلاید برای مخاطب نمایش بدیم و مخاطب رو در طول سخنرانی با خودمون همراه کنیم. به این شکل که در یک اسلاید تنها کل مسیر سخنرانی رو میدیم و با استفاده از این کار مخاطب می­‌فهمه در انتهای سخنرانی به چه دستاوردی میرسه و در طول سخنرانی قرار است تا کجا همراه ما باشید.

گامهای طراحی سخنرانی

تصویر بالا نمونه یک نقشه ذهنیه. اگر با دقت بهش نگاه کنید متوجه خواهید شد که خلاصه همین مقاله هست.

توی این نقشه ذهنی همونطور که می‌بینید، به راحتی با یک نگاه میشه کل مقاله رو دید و ازش استفاده کرد. حتی موقع سخنرانی به راحتی می‌تونیم کل مطلب رو با یک نگاه ببینیم و روند سخنرانیمون رو به صورت مستمر و راحت پیگیری کنیم.

با اینکار متوجه می‌شیم براساس زمان بندیی که برای سخنرانی در نظر گرفتیم، چقدر دیگه زمان داریم و آیا مدیریت زمانی که قرار بوده انجام بدیم، درسته یا نه؟

همایش جادوی بیان

تصویر بالا هم نمونه دیگه‌ای از نقشه ذهنیه. البته نمیشه گفت نقشه ذهنی! چون اصول و قواعد نقشه ذهنی در این تصویر رعایت نشده. اما به صورت کامل و جز به جز کل مطالب همایش رو برای خودمون و مخاطب ارائه میده.

این تصویر نقشه ذهنی هست که در همایش جادوی بیان ازش استفاده کردم و برای مخاطبین بسیار جذاب بود.


تمرین

آخرین قسمت تمرین کردنه. انگلیسی­‌ها ضرب المثلی دارند که میگه:

Practice, more practice, more practice

که در واقع با استفاده از این ضرب المثل بیان می‌کنند مهمترین کار برای پیشرفت و کسب مهارت تمرین کردن، تمرین کردن و تمرین کردنه. همونطور که در مقاله‌های قبلی هم گفتیم، شیخ اجل حضرت سعدی بیتی داره مبنی بر اینکه

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود

مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

امیدوارم این مقاله هم برای شما دوستان فراتر از من مفید باشه و اون رو با سایر دوستانتون به اشتراک بگذارید.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *